چکیده
معماری مدارس سنتی ایران با هویت و اصولی جامع انگاشته شدهاند و ساماندهی فضایی مدارس به گونهای است که به نیازهای کاربران
هم به بهترین شکل پاسخگو بوده است . متاسفانه در معماری امروز هماهنگی بین بنا ومحیط وجود نداشته و مدارس از کیفیت مطلوبی
برخوردار نیستند از این نظر دستیابی به الگویی در جهت بهسازی فضاهای آموزشی ضروری است . هدف این نوشته بازشناسی اصول
معماری سنتی ایران در مدرسه امام صادق به عنوان نمونهای موفق از معماری معاصر و درسگیری از این ارزشها در معماری مدارس امروز
است . تحقیق با روش توصیفی تحلیلی و رویکرد کیفی با استفاده از مطالعات کتابخانهای به این پرسش پاسخ میگوید که تجلی مفاهیم
معماری سنتی ایران در معماری دانشگاه امام صادق چگونه است ؟ نتایج تحقیق نشان میدهد این مجموعه با مفاهیم معماری سنتی کاملا
منطبق است و میتوان به نقش انتظام هندسی ، پیوند معماری با طبیعت ،خلوت ، سلسله مراتب انتظام فضایی ، شفافیت و تداوم ، ایهام
و تداعی ، درونگرایی و مرکزیت در آن اشاره کرد .
کلمات کلیدی : | معماری ایرانی، مدارس معاصر، مدرسه امام صادق ،مفاهیم معماری سنتی ، معماری مدارس |
نویسنده: | |
منبع: | |
اصل مقاله انگلیسی: | ندارد |
دسته بندی: | معماری |
تاریخ انتشار | |
تعداد صفحات: | ۸ |
قابلیت ویرایش: | ندارد pdf |
قیمت (تومان) : | ۲۹۰۰ |